Inspirerend hr-event Media Movers en 227 Media

Hoe maken mediabedrijven de stap naar 3.0?


Hr-managers van mediabedrijven komen elkaar zelden tegen. Op initiatief van loopbaanbureau Media Movers en wervings- en selectiebureau 227 Media ge
beurde dat wel op 14 juni in Maarsbergen. Verslag van een inspirerende middag met gastsprekers die pleiten voor digitaal leiderschap, intern ondernemerschap, gedeeld leiderschap en het motiveren van betrokken medewerkers.

Gastspreker Marco Derksen

Schermafbeelding 2016-06-19 om 14.42.26Adviseur en docent digitaal leiderschap, oprichter en partner van Marketingfacts en strategisch adviesbureau Upstream.

Wat valt hem op
‘De meeste mediabedrijven weten de transformatie van 1.0 (traditioneel) naar 2.0 (online) nog wel te maken. De stap naar 3.0 (connected) wordt moeilijk. Kijk naar Intermediair, oorspronkelijk een goedlopend magazine met vacatures voor hoger opgeleiden. Met de opkomst van online vacaturebanken als Monsterboard kreeg het meer concurrentie. Maar de redactie wist te overleven met de site. De vraag is of Intermediair de opkomst van platformen als LinkedIn het hoofd kan bieden.’

Wat adviseert hij hr-afdelingen van mediabedrijven?
‘De transformatie van traditioneel naar online resulteerde in een extra afdeling of in medewerkers die verantwoordelijk waren voor het online kanaal. Organisatorisch veranderende er niet veel. Met de transformatie naar connected ver

dwijnen de grenzen tussen afdelingen en tussen organisaties en markt. Dat vraagt om andere organisatievormen en competenties, vooral  van het management. Niet alleen kennis van digitale ontwikkelingen is van belang, ook het belang van persoonlijk en gedeeld leiderschap neemt toe.’ Met een assessment voor digitaal leiderschap laat Derksen hoe ver bedrijven hiermee zijn en welke stappen medewerkers en management kunnen zetten om voorbereid zijn op de connected wereld van vandaag en morgen.

Gastspreker Alexander Berkhoff

Schermafbeelding 2016-06-19 om 14.41.21Innovator bij consultancybureau Finext. Van de ongeveer 130 medewerkers zijn er 110 eigenaar.

Een bedrijf zonder bazen?
‘We worden het meest zelfsturende bedrijf van Nederland genoemd en zijn georganiseerd op basis van gedeelde waarden. Bij rondleidingen zeggen we weleens: zoek de directiekamer. Die is er niet, aan de bar bedenken we nieuwe initiatieven om onze klanten beter te maken. We zijn permanent in beweging. Zo hebben we onze laatste ‘reorganisatie’ op een vrijdagmiddag doorgevoerd, omdat iemand zei dat hij weleens in een ander team wilde zitten en anderen dat een goed idee vonden. De maandag erop werkten we bijna allemaal in andere teams.

Het is ook bij ons niet altijd rozengeur en maneschijn, we hebben permanent dilemma’s, maar we willen wel altijd met elkaar eruit komen. De laatste keer dat we met een arbeidsconflict voor de rechtbank hebben gestaan, is toch alweer zes jaar geleden. Onderling bepalen we hoeveel we verdienen. We hebben een netto rendement van zo’ n 10% over het afgelopen jaar en hebben nooit verlies gemaakt, maar we zijn niet winst-gedreven. Leuk werken vinden we belangrijker.’

Ook iets voor mediabedrijven?
Veel organisatie, zoals banken en zorginstellingen, beginnen ook op deze manier te werken. Voor mediabedrijven kan onze aanpak inspirerend zijn omdat we wendbaar en effectief inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Noodzakelijk bij snel veranderende verdienmodellen, waar zij ook mee te maken hebben. Onze trainers en coaches werken bij bedrijven die wendbaarder willen worden Zo’n traject kan bijvoorbeeld leiden tot de keus voor gedeeld leiderschap. Hoeveel managers heb je dan nog nodig?’

Gastspreker Lars Timmermans

Schermafbeelding 2016-06-19 om 14.39.48Directeur en mede-eigenaar van loopbaanorganisatie Media Movers, starterscoach bij de Kamer van Koophandel en initiatiefnemer van HR op Maat.

Waarom is intern ondernemerschap belangrijk?
‘Ik ben al veel mensen begeleid die na hun ontslag pas gingen nadenken over ondernemerschap en succesvol blijken te zijn. Jammer, want ze hadden daar al eerder toe gestimuleerd kunnen worden, zodat hun organisatie er zelf ook iets aan had gehad. Bijvoorbeeld door al te netwerken en bij te houden wat er buiten hun mediabedrijf gebeurt. De beste manier om te leren hoe ze zich op een creatieve manier kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving. Bij Google krijgen medewerkers 20 procent van hun tijd de kans om zelf iets uit te proberen. Daardoor komen ze erachter hoe ze hun talenten kunnen ontwikkelen. Ze dragen bij aan continue vernieuwing binnen bedrijven en vinden lucratieve afzetkanalen, producten en diensten voor Google.’

Hoe kunnen mediabedrijven ondernemerschap stimuleren?
‘Maak medewerkers bewust van hun ondernemerskwaliteiten, laat ze experimenteren en zorg voor  een creatieve omgeving. Maar wel in die volgorde. Het helpt niet om morgen al hangmatten op te hangen. Geef verslaggevers een drone mee naar huis en laat ze de mogelijkheden uitvinden. Stimuleer medewerkers te netwerken met klanten en leveranciers. Laat ze hun ervaringen en kennis delen in standup-sessies en mastermind-bijeenkomsten. En ik zeg het steeds weer in mijn maandelijkse webinars: beloon falen. Daar leren ze het meest van. Zo voorkom je dat medewerkers zich vastklampen aan een vaste baan en na hun eventuele ontslag uit faalangst niets anders willen.’

Gastspreker Zeno Panhuysen

zeno kopieSales manager Talent Solutions Benelux bij LinkedIn, gespecialiseerd in Talent & (Employer) Branding vraagstukken.

Hoe brengt LinkedIn employee engagement in de praktijk?
‘Toen ik er in 2010 begon, kreeg ik een introductietraining in Dublin. Een van de eerste vragen die ik moest beantwoorden, was: denk na hoe je dit bedrijf wil verlaten. Dat past bij employee engagement: hoe stimuleer je als organisatie dat medewerkers betrokken blijven en de organisatie gaan helpen een stevig Employer Brand op te bouwen? Hoe hou je hen enthousiast tot hun laatste werkdag? We motiveren onze medewerkers actief mee te bouwen aan ons bedrijf. De een doet dat door blogs te schrijven of andere vormen van content te delen, de ander door workshops te geven. Het inzetten van onze medewerkers als ambassadeurs is in mijn ogen cruciaal met het oog op het aantrekken van het beste talent.’

LinkedIn heeft 433 miljoen leden, 7 miljoen bedrijven hebben er een eigen pagina en 6 miljoen vacatures staan online op het platform. Er werken wereldwijd 11 duizend mensen.

Wat doen mediabedrijven op het gebied van employee engagement?

Teddy de Gruijl, hr-manager bij het ANP, vertelt over een nieuw initiatief om de betrokkenheid te vergroten: Facebook at work. ‘In plaats van intranet is dit een goede manier om medewerkers ertoe aan te zetten in groepen met elkaar in contact te blijven. Als enige in Nederland doen we mee aan deze proef die Facebook eind dit jaar waarschijnlijk wereldwijd gaat introduceren.’

forum kopieEvelien van der Geest, hr-projectmanager bij Sanoma, heeft goede ervaringen met het New media know-how programma: een scan om te toetsen hoe up-to-date medewerkers zijn. Gebaseerd op de uitkomsten krijgen medewerkers een persoonlijk rapport met aanbevelingen op welke gebieden ze kunnen leren. Twee pilots waren zo succesvol dat de hele organisatie nu door de molen gaat. ‘Het succes zit hem in het feit dat dit programma goed aansluit bij de business en leerbehoeften van medewerkers. Bovendien wordt er gewerkt met blended learning en een geavanceerd online leerplatform en knowledge champions delen hun specifieke kennis binnen en buiten de organisatie.’

Het event voor hr-medewerkers in de media krijgt volgens de organisatoren van Media Movers en 227 Media zeker een vervolg.

Neem contact op

Voornaam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Telefoon (verplicht)