Wie wil dit nu niet? Een succesvolle startup die bij voorkeur disruptief is in een bepaalde sector. De speld in de hooiberg vinden die niemand dacht ooit nog tegen te komen. Maar is dit mogelijk?  Ik geef hieronder tien stappen die kunnen leiden naar de start van een succesvol bedrijf.

1. Zoek niet naar het briljante product of de dienst

Stop met zoeken naar het briljante product of de dienst. Deze vind je niet door op papier of in je hoofd bezig te blijven. Alle uitvindingen zoals de paperclip, post-it, maar ook Uber, AirBnB, zijn ontstaan bij toeval. Mensen die bezig waren en zich verwonderden. Openstonden voor nieuwe wijzen van denken. Keer op keer faalden, maar doorzetten. Dus baal je ergens van of begrijp je niet waarom iets er nog niet is of niemand daaraan denkt? Loop dan niet door, maar ga aan de slag om iets te bedenken!

2. Blijf het niet alleen proberen

Vroeger was kennis macht en moest je vooral je idee niet delen. Tegenwoordig kun je veel sneller ontwikkelen door je idee te delen met een groep mensen. Samen ben je veel sterker, is het leuker en kom je tot veel meer inzichten. De kracht van de zwerm!

3. Delen is vermenigvuldigen

Door te delen en samen te ontwikkelen, krijg je ambassadeurs voor je idee. Als mensen zelf mee hebben kunnen ontwerpen, zijn ze eerder geneigd er met trots over te vertellen aan hun vrienden. Ook schaffen ze het product snelle aan als het wordt geproduceerd. Delen wordt daarmee vermenigvuldigen.

4. Betrek je omgeving bij je product/dienst

Laat mensen continu meekijken als je weer een verbeterde versie hebt gemaakt van je eerste prototype. Blijf ze in de tussentijd informeren over de stand van zaken. Houd ze betrokken en laat ze zoveel mogelijk doen.

5. Sta open voor de mening van anderen

Het kan maar zo zijn dat je door anderen op een nog beter idee wordt gebracht. Dat zij net de klepel aanwijzen waarnaar jij op zoek was. Of dat zij iets unieks zien in een gedeelte van je ontwerp waarvan jij je nooit bewust bent geweest.

6. Wees flexibel

Aanpassingen, ook als zijn die op het laatste moment, zijn niet erg. Ze maken het ontwerp alleen maar beter.

7. Ga zo snel mogelijk in de praktijk aan de slag

De tekentafel is geduldig, maar de straat is het bewijs. Mensen geloven het als ze het in de praktijk kunnen ervaren en/of beetpakken. Door het tastbaar te maken (hoe knullig het er ook uitziet) begrijpen mensen vaak veel beter wat je bedoeld en waarmee je bezig bent. Dit helpt hen in het verkopen van je idee en het geven van waardevolle feedback

8. Bepaal de prijs door het te vragen aan de mensen

Wat zou jij ervoor overhebben? Vraag vervolgens of zij het product of de dienst ook zouden kopen als deze beschikbaar zou zijn voor die prijs. Zo ja, laat ze dan gelijk tekenen voor de aankoop in de toekomst. Hiermee bouw je zekerheid in, heb je al je investeringen vooraf gedekt en voorkom je dat mensen gewenste antwoorden geven.

9. Schroom niet om ideeën overboord te zetten

Wees niet bang om ideeën op het laatste moment overboord te zetten en in de ijskast te zetten, of in de container te gooien. Het belangrijkste is dat je blijft doorzetten en niet opgeeft. Het is goed om verschillende routes te proberen en te falen. Zolang je maar positief blijft en blijft geloven in die dag dat je de oplossing hebt!

10. Blijf altijd om hulp vragen als je er zelf niet uitkomt

Hoe lastig dat voor sommigen ook is. Het blijft de wet van Sinterklaas. Als je het niet vraagt, krijg je het ook niet. Hetzelfde geldt voor ‘nee heb je, ja kun je krijgen’.

 

Hoe dan ook, ga vooral beginnen! Zonder de eerste stap gebeurt er namelijk helemaal niets!

 

Je kunt deze tips ook bekijken op video: