De wereld om ons heen is heel hard aan het veranderen en de digitale transformatie gaat snel. ‘Het wordt allemaal anders, hoor ik de man van de reclame roepen’. Ik denk inderdaad dat dit zo is. Ik las vorige week in de bijlage van het FD over alle innovaties en onderzoeken die daarnaar zijn gedaan. Super interessant vind ik, maar tegelijk beangstigend vanuit de wetenschap dat veel mensen zich niet verdiepen en niet meegaan met de veranderingen, waardoor ze buiten de boot vallen. Er wordt letterlijk aangegeven dat er een tweedeling gaat ontstaan in de maatschappij. Mensen die wel meegaan met de veranderingen en mensen die dat niet doen.

Hoe zorg je er nu voor dat jij kunt bijblijven en je baan kunt behouden?

Iedereen gaat de digitale transformatie voelen

Of je nu secretaresse bent of directeur, iedereen binnen een organisatie gaat de digitale transformatie merkbaar voelen. Vroeger was het de typemachine die vervangen werd door de laptop en nu zijn het big data, KI (kunstmatige intelligentie) en robots die heel veel denkwerk van ons gaan overnemen. Daarbij komen nog de chatbots die ook spraak kunnen vervangen. Functies op het gebied van hr, sales, marketing en financiën zullen hoe dan ook worden geraakt.

Moet je lijdzaam toezien hoe de millennials met handige tools je werkplek overnemen of radicaal veranderen, of kun je er nog iets aan doen om je werk te houden? Ik adviseer je ten eerste positief te blijven denken. Bedenk wat de veranderingen je opleveren in plaats van wat ze van je wegnemen. Je zal zien dat er veelal repeterend werk wordt vervangen. Of dat er veel analyses worden gemaakt die je anders zelf had moeten maken. Jij kunt je meer richten op nieuwe zaken en sturen op de hoofdlijnen. Kijk dus eerst eens naar de voordelen.

Kijk naar de voordelen van de nieuwe technologieën

Nu je al positiever staat tegenover de gevolgen, adviseer ik je om je te verdiepen in de technologie zelf. Wat doen die nieuwe tools? Hoe werken ze precies? Welke technologie zit hierachter? Bedenk dan in hoeverre je het interessant vindt om meer over de achtergrond van de techniek of tools te leren? Dus kun jij helpen om de nieuwe tools te verbeteren op basis van je huidige kennis binnen het werkveld? Wat is je eigen toegevoegde waarde?  Mocht je de techniek helemaal niet interessant vinden, kijk dan eens wat deze brengt? Hoe je functie precies gaat veranderen en waarin jij je wilt bekwamen om bij te blijven?

Als voorbeeld even de functie van verkoper. Je kunt ervan uitgaan dat in de aankomende jaren chatbots steeds intelligenter worden. Zij zullen klanten zelfstandig kunnen bellen zonder dat mensen doorhebben dat het een robot is waartegen ze spreken (dit gebeurt nu al). De chatbot stelt precies de juiste vragen en kan reageren op argumenten van de klant. Hij weet op basis van enorme data (big data) precies waaraan de klant behoefte heeft. Dat hij/zij vandaag of morgen iets nodig heeft en welke aanbieding de meeste kans maakt om te worden geaccepteerd. Daarbij zorgt KI ervoor dat de chatbot steeds beter kan denken als een mens en ook emoties gaat aanvoelen. Daarbij heeft de chatbot geen last van koude-acquisitievrees, baaldagen en andere smoezen om de telefoon te pakken. Hierdoor haalt hij gemakkelijk 50 telefoontjes op een dag zonder pauze.

Als verkoper kun je nu denken: ‘Het zal mijn tijd wel duren en ik geloof er niet in dat het zo’n vaart loopt. De chatbot kan geen klanten bezoeken, waarbij het gaat om persoonlijk contact, vertrouwen en een band opbouwen.’

Ik voorspel je dat welk argument je ook verzint, deze achterhaald gaat worden!

Hoe blijf je aan de bal?

Hoe zorg je er nu voor dat je wel aan de bal blijft? Je kunt je bijvoorbeeld gaan verdiepen in de technologie. Hoe werkt een chatbot? Hoe wordt een chatbot geprogrammeerd? Hoe leert een chatbot? Waar haalt deze zijn kennis en ervaring over de markt, klanten en producten/diensten vandaan?

Vind jij het wellicht leuk om je daarin te verdiepen en hiermee iets te doen?

Kijk ook eens naar de mogelijkheden die chatbots bieden om wellicht een hele andere klantengroep aan te spreken. Klanten waaraan jijzelf bijna niet toekomt om ze te benaderen, omdat ze minder interessant lijken. Kun je juist niet heel veel winst en extra omzet genereren als je de chatbots daar inzet. Of om precies te weten hoe je ze kunt inzetten om afspraken te maken? Zou het niet heerlijk zijn dat je alleen maar bezoekjes hoeft te doen en de chatbot de perfecte route voor je heeft en alle gesprekken perfect heeft voorbereid?  Zodat jij alleen nog maar koffie hoeft te drinken en orders te schrijven?

Verdiep je in de nieuwe wereld

Mijn advies is om je te blijven verdiepen in de nieuwe wereld. Blijf bij, vraag om trainingen, ga netwerken met collega’s of consultants die al ervaring hebben opgedaan. Lees onderzoeken en houd de vakpers bij. Informeer mensen om je heen wat je allemaal hebt gelezen en gezien. Inspireer en motiveer je omgeving! Je zal zien dat er een hele mooie nieuwe wereld voor je opengaat en jij je weg automatisch gaat vinden en je baan zeker stelt voor langere tijd!!