opvallen‘Ik kan me voorstellen dat jullie overweldigd worden door vele brieven voor deze functie. Dus in plaats van lezen, laat ik jullie ook graag mijn motivatie horen’. Dit zijn de eerste regels van mijn sollicitatie voor een marketingfunctie bij een poppodium in Gelderland.

Voor mij was dit DE baan die ik wilde hebben en ik wist dat ik moest opvallen met mijn sollicitatie. Een nummer schrijven en zingen + een filmpje erbij = opvallen! Zo gezegd, zo gedaan en ik had er ontzettend veel plezier in.

Een paar dagen later ontving ik een mail. De kandidaten die het beste voldoen aan de gestelde eisen waren uitgenodigd. Hier hoorde ik helaas niet bij. Ik was erg teleurgesteld, maar besloot wel om nog na te bellen. Lag het aan mijn ervaring? Of aan de brief? Of misschien wel het filmpje?

Het filmpje was niet de reden dat ik niet ben uitgenodigd; er waren een behoorlijk aantal sollicitanten die meer ervaring in de sector hebben en een streepje voor hadden. Maar het is ook niet overgekomen zoals ik het had bedoeld. Waar ik het zag als een extraatje om op te vallen, zagen zij een uiting waardoor ze twijfelden aan mijn professionaliteit.

Kortom: ik was niet de persoon die zij zochten. Wel vonden ze het erg creatief en gedurfd!

Een sollicitatiegesprek heb ik er (nu) niet mee bereikt, wel een positieve leerervaring!
Door het plezier wat ik erin had kan ik de teleurstelling ombuigen naar het verder ontwikkelen van mijn vindingrijkheid, lef, doorzettingsvermogen en tekstschrijf-skills. Mijn rugzak met ervaring is weer wat voller!

Annika Meijering