balans werk priveHoe makkelijk is het om ‘s avonds nog even je e-mail te screenen? Je komt er gewoon niet meer omheen, je mobiel, tablet, laptop en tegenwoordig zelfs je telefoon, attenderen je op nieuwe mails. Goed voor de baas, maar in hoeverre ook voor jou?

Laat jij je snel afleiden?

Het menselijk lichaam is ingesteld op snelle actie. Net als vroeger sta je klaar om te kunnen vluchten voor gevaar. Hetzelfde geldt voor e-mail. Zodra je iets ziet branden of je telefoon oplichten ben je geneigd te kijken en te reageren. Heb je eenmaal gereageerd, dan geeft dat voldoening. Zo weer een taak afgerond.

Dit zorgt er wel voor dat je telkens wordt afgeleid van waar je mee bezig bent. Je was net een spelletje aan het doen met de kinderen of een goed gesprek aan het voeren met je partner. Maar voordat jij de e-mail hebt beantwoord en deze weer uit je hoofd hebt gezet en met je aandacht er weer bij bent, zit vaak al 5-10 minuten. Je kunt denken, dat geeft toch nog niet en ze snappen het wel of hebben het niet door gehad. Je kinderen of partner voelen dit wel degelijk en ervaren zich toch minder belangrijk. Hoe vaak zeggen ze tegen jou, kun je de telefoon nu niet even wegleggen? Vaak de eerste fase van een onbalans tussen privé en zakelijk.

De volgende fase is dat ze je negeren of zeggen dat je er nooit voor ze bent. In je eigen onschuld denk je, ik ben toch altijd thuis en aanwezig?, maar je bent er niet echt. Dit is de fase dat je van onbewust in onbalans bent. Je doet veel op de automatische piloot terwijl je voor je gevoel wel gefocust bent op je gezin en privé. Je bent er alleen niet echt bij.

Je kunt ook de fase hebben waarin jij bewust bent dat er een onbalans zit, maar doordat je verstrooid bent moeite hebt om de onbalans te managen. Je krijgt het niet voor elkaar om ‘s avonds op tijd thuis te zijn na je werk. Hoe je dat ook probeert, je laat je telkens afleiden door iemand die nog iets vraagt als je met de klink in de hand staat.

De fase waarin je wilt zitten, is die waarin jij je bewust bent van de privé en zakelijke balans en dat jij heel bewust kiest om er wel te zijn voor je kinderen en partner. Dat jij je telefoon helemaal uitzet. Dat je niet eerder naar de tablet grijpt dan dat de kinderen op bed liggen en je ze ook daadwerkelijk aandacht hebt gegeven. Je dwingt jezelf er te zijn en je niet af te laten leiden. Indien jij dit wel doet, is dit een bewuste persoonlijke keuze van dat moment.

Train jezelf om mindful te zijn

De vier wijzen waarop je dit kunt bereiken, zijn ten eerste door jezelf dagelijks te trainen om mindful te zijn. Jezelf te leren focussen en je gedachten niet af te laten leiden. Zodra je in je gedachten wordt afgeleid of gaat dromen jezelf weer tot de orde roepen. Ook heel bewust de knipperende rode lampjes negeren.

Ten tweede is het belangrijk om moeilijke keuzes zo snel mogelijk te maken. Deze leiden af in gedachten en maken dat je afleiding gaat zoeken. Je wilt even vrij zijn en niet aan de keuze hoeven denken. Er is echter maar één manier om hier vanaf te komen en dat is de keuze te maken in plaats van er voor weg te lopen.

De derde wijze waarop je de balans terugkrijgt, is grenzen te stellen. Door nee te zeggen tegen collega’s, vrienden en familie en bewust te kiezen om bij je gezin te zijn. Je kunt hele dagen vullen met vrijwilligerswerk of anderen helpen met een klein klusje. Voordat je het weet, haal je daar waardering en voldoening uit en ben je bijna alle avonden van huis.

Tot slot is het belangrijk om bewust ook tijd voor jezelf te plannen. Iedereen heeft momenten voor zichzelf nodig. Om even alle gedachten weer op een rij te zetten, je creativiteit te vergroten en dat te doen wat jij wilt.

Alle vier dragen bij aan een betere balans tussen werk en privé. Hoe moeilijk het ook is, elke poging wordt beloond. Het kan zijn in de vorm van een glimlach van je kinderen, een onopgemerkte schoonheid van je partner of een onverwacht compliment.

Ik zeg het proberen waard!