image-2017-04-18Printen in 4D, rondlopen in een virtuele omgeving, handen schudden met een robot of bigdata analyse zijn innovaties die tegenwoordig allemaal mogelijk zijn. Dagelijks krijg ik alle innovaties van over de hele wereld op een presenteerblaadje via de nieuwsbrieven van Springest. Ik smul hiervan, zie heel veel (commerciële) mogelijkheden en wil er het liefst direct mee aan de slag. Maar hoe krijg ik ze geïntegreerd in de lopende business? Waar haal je de kennis- en resources vandaan?

De succesfactor van innovatie

Ik heb Dutchwork gevraagd naar hun visie op het integreren van nieuwe innovaties binnen de bestaande bedrijfsprocessen? Hoe zorg ik ervoor dat ik genoeg opgeleide mensen krijg die het morgen en bij voorkeur vanmiddag al kunnen oplossen. Daarbij stelde ik gelijk de vraag wat we met onze huidige medewerkers doen die alles anders doen en nog niet zijn geschoold in de nieuwe technologie en werkwijze.

Naar mijn mening zit hier juist de succesfactor. Als je per direct een innovatie kunt inzetten, je je medewerkers er direct op kunt aanpassen en een en ander gelijk kunt toepassen in de praktijk. Op dat moment werk je altijd het meest efficiënt, tegen de laagste kosten en met de hoogste klanttevredenheid. Hoe mooi zou het zijn als je op deze manier kunt innoveren!?

Opleiden en omscholen

Innovatie gaat heel hard en we zijn onze tijd al ver vooruit. Naar mijn mening wordt de echte adaptatie ervan bepaald door de snelheid waarmee wij mensen kunnen omscholen en opleiden. Dutchworks’ visie is dan ook om te starten op de basisscholen en daar kinderen groot laten worden met de laatste innovaties. Waarom lopen er nog geen robots standaard in de klas? Staan er nog geen 3D of beter 4D-printers te stampen en spelen ze op het schoolplein niet met drones? De generatie van mijn kinderen (10-12 jaar) zijn leergierig en zien de beperkingen niet, maar ontdekken graag de mogelijkheden.

Helaas duurt het nog even voor mijn kinderen bij een organisatie inzetbaar zijn. Zonder verder negatief over te willen komen, geloof ik ook niet dat we genoeg jongeren hebben om op te leiden in alle nieuwe innovaties. Naar mijn mening moeten we de huidige bezetting veel sneller omscholen. Ze laten bewegen om mee te bewegen. Ze breder te laten kijken dan hun huidige werk. In hoeverre is bijvoorbeeld de huidige accountmanager bezig om zich te verdiepen in chatbots en bekijken de huidige secretaresses en receptionisten de mogelijkheden van robot Pepper? Denkt de uitgever weleens aan een omscholing tot data scientist of bekijkt de bouwvakker de mogelijkheden van 4D-printen?

Tijd voor een wake up call

Als het ergens tijd voor is, dan is dat wel het wakker schudden van de huidige generatie. Zodat ze beseffen dat de wereld om hen heen heel hard verandert en dat persoonlijke regie nu noodzakelijk is. Maak medewerkers dus bewust en interesseer ze daarbij in de nieuwe technologieën die op hen afkomen. Geef ze de vrijheid om zich erin te verdiepen en een budget om zich om te scholen. Dat is de enige manier om als bedrijf zowel voorop te blijven lopen in R&D alsook in de uitvoering van de dagelijks praktijk ervan.

Wil je weten hoe ik de mogelijkheden zie om mensen wakker te krijgen en te interesseren in deze nieuwe beweging? Laat het mij weten. Ditzelfde geldt overigens ook voor bedrijven die niet aan nieuwe mensen kunnen komen in bepaalde vakgebieden en willen sparren over mogelijkheden voor omscholingstrajecten. Samen komen we eruit! De nieuwste en mooiste innovatie!