Je bent zonder werk, en voor velen van ons betekent dat verlies van eigenwaarde, ja verlies van identiteit. Want in onze westerse maatschappij vinden we een baan en werk soms zo belangrijk, dat we eigenlijk denken dat iemand zijn functie IS. Dus als hij even geen baan of functie heeft, wie IS hij of zij dan nog?

Misschien ben je ontslagen of heb je andere nare ervaringen meegemaakt. Heel begrijpelijk als je dan negatieve emoties voelt, zoals boosheid, frustratie en neerslachtigheid.

Misschien ben je al langere tijd werkzoekend, en word je keer op keer afgewezen. Ook dat kan leiden tot vaak heftige, langdurige en negatieve emoties. Waardoor je zelfvertrouwen en je optimisme worden aangetast. Waardoor je ander gedrag gaat vertonen. Gedrag wat je nog verder de put in helpt. En wat je zeker niet helpt om die nieuwe baan te krijgen die je zo graag wilt …

Wellicht maak je je zorgen over de toekomst, en ben je bang dat het nooit meer goed zal komen, dat er geen werk meer voor je is en dat je in armoede zult moeten leven.

Misschien is het voor jou allemaal niet zo dramatisch, en ben je emotioneel stabiel en in het algemeen best happy. Des te beter!

Toch is het voor iedereen goed om te weten hoe emoties werken. En vooral: hoe je ermee kunt omgaan, zodat ze niet je gedrag en je leven gaan bepalen.

RET – een psychotherapeutische methode

Een veelgebruikte methode om emoties de baas te worden is RET. RET staat voor: Rationeel Emotieve Therapie. Het is een aanpak in de psychotherapie die in de jaren ’50 van de 20e eeuw werd bedacht door de Amerikaan Albert Ellis. Inmiddels is RET een van de meest geaccepteerde en toegepaste methoden om je bewust te worden van je eigen emoties en deze weer onder controle te krijgen. Waar gaat RET over?

De centrale gedachte achter RET is: “Het zijn niet de gebeurtenissen in ons leven die ons emotioneel van slag maken. Het zijn de overtuigingen en gedachten die we hebben, die ons depressief, boos, bang, etc. maken.”

De Romeinse filosoof Epictetus zei het meer dan tweeduizend jaar geleden al: “Mensen raken niet van slag door gebeurtenissen, maar door hun kijk op die gebeurtenissen”.

Een ABC-tje

RET zegt het als volgt:
A. Er gebeurt iets (bijvoorbeeld: je raakt werkloos)
B. Je hebt een bepaalde overtuiging over de situatie (bijvoorbeeld: “dit komt niet meer goed” en/of: “ik deug nergens voor”)
C. Je hebt een bepaalde emotionele reactie op die overtuiging (bijvoorbeeld: je bent bang en somber)

Het probleem zit hem dus niet zozeer in A. de gebeurtenis, maar in B. de overtuiging! Als je je dat realiseert, dan heb je de eerste stap gezet op weg naar controle. En als het je lukt om voor die negatieve overtuigingen andere, nieuwe overtuigingen in de plaats te zetten, dan ben je natuurlijk helemaal op de goede weg.

Stap 1: wees je bewust

De eerste stap is dus: je bewust worden van je eigen emotie of emoties. Vaak zit je er zo middenin, dat je je hiervan helemaal niet bewust bent. Je denkt dat de wereld boos, vijandig, somber en neerslachtig is. Terwijl het jouw eigen emoties zijn, waarmee jij de wereld ‘kleurt’. Het is niet de wereld, maar jouw eigen ‘zwarte bril’ waardoor je naar de wereld kijkt.

Word je dus bewust van je emoties. Stop ze niet weg, vecht er niet tegen, maar voel ze en wees bewust boos, neerslachtig, verbitterd, gefrusteerd, of wat dan ook.

Vervolgens: denk na over de overtuiging of overtuigingen die achter jouw emotie schuilgaan. Vind ze, spoor ze op. Die overtuigingen zijn de werkelijke veroorzakers van jouw emotie.

Welke overtuiging is dat? Of welke overtuigingen zijn dat? Want dikwijls zijn het er meer dan een. Bijvoorbeeld: “het zijn schoften die mij ontslagen hebben”, “de wereld is onrechtvaardig”, “het komt niet meer goed met mij”.

Als je jouw overtuigingen hebt gevonden, dan ben je al weer een stap verder op de weg naar controle. Je hebt al meer afstand geschapen tussen jou en je emoties. En op dat moment worden ze vaak al minder sterk, minder overheersend, minder bepalend.

Stap 2: the Work van Byron Katie

Een invloedrijk iemand die verder borduurt op de gedachte dat overtuigingen de veroorzakers zijn van onze emoties en onze ellende is Byron Katie. Haar methode staat bekend als “The Work”. Het is een manier om, door het telkens weer stellen van een paar simpele vragen aan jezelf, afstand te nemen van je eigen overtuigingen, dus van je emoties, en dus van je ellende. En om nieuwe overtuigingen in de plaats te zetten van de oude.

OK, je hebt nu je overtuiging of je overtuigingen gevonden.
Stel jezelf daarna de volgende vier vragen, en neem steeds ruim de tijd om de antwoorden in jezelf te vinden:
1. is jouw overtuiging waar? (denk goed na over deze vraag)
2. kun je absoluut, 100% zeker, weten dat deze waar is? (vaak blijkt hier al, dat dit onmogelijk is)
3. hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die overtuiging echt gelooft? (beschrijf je gevoelens, je manier van leven, etc, als je helemaal in je overtuiging gelooft)
4. wie zou je zijn zonder die overtuiging(en)? (misschien een veel gelukkiger, succesvoller en zekerder persoon? stel het je levendig en uitgebreid voor)

En tot slot: 5. Draai je overtuiging om!
– Dus maak van “het zijn schoften die mij ontslagen worden” juist “het zijn geen schoften die mij ontslagen hebben”
– en “het komt niet meer goed met mij” kun je veranderen in “het komt echt wel weer goed met mij”

 

 

 

 

Byron Katie

Natuurlijk heb je hiermee nog niet direct een nieuwe baan. En je wordt er misschien ook nog niet direct supergelukkig van, happy forever. Maar je hebt zo wel afstand genomen van je emoties. Door te zien dat ze veroorzaakt worden door overtuigingen in jezelf. Overtuigingen die inderdaad maar overtuigingen zijn. Veranderlijke dingen, die je ook zelf daadwerkelijk kunt veranderen. Zodat ze je helpen in plaats van tegenwerken om jouw doel te bereiken!

We kunnen hier natuurlijk slechts heel summier op RET en The Work ingaan. Als je meer wilt weten over RET of over The Work van Byron Katie, google er dan eens wat over of bestel hier haar boek Vier vragen die je leven veranderen. Het is razend interessant en het kan je echt helpen om de zaken op een rijtje te zetten, rustig te worden, en de baas te blijven over jezelf en je emoties.

 


 

Byron KatieByron Katie – Vier vragen die je leven veranderen
In ‘Vier vragen die je leven veranderen’ komen heel gewone mensen aan het woord, met heel herkenbare problemen Byron Katie leert je hoe je aan de hand van vier vragen rust, vrede en vrijheid k
unt herwinnen.

Koop het boek hier