proactief solliciterenIk heb ondertussen ruim 100 afwijzingen binnen en allemaal met dezelfde strekking. “Helaas voor u, maar er waren kandidaten die beter aansloten bij de vacature van…”,

“Om gestoord van te worden. Het klopt gewoon niet meer!” Dit soort reacties hoor ik dagelijks van de klanten die in begeleid.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat solliciteren op vacatures meestal verspilde moeite is.

Met een sollicitatiebrief schrijven red je het veelal niet

Waarom doen we het dan toch? Gewoon omdat het makkelijk is. We hebben het altijd zo gedaan en we weten vaak niet hoe het ook anders kan. Daarbij voelt het goed als je heel veel sollicitaties hebt lopen. Jij verstuurt er wel 10 in de week, terwijl je om je heen hoort dat het gemiddelde op 3 ligt. Jij maakt dus veel meer kans, bent beter dan die anderen en veel actiever.

Hoe anders is de werkelijkheid. In 2015 werd al gezegd dat mensen boven de 45 jaar nog geen 2% kans hebben op een baan via sollicitaties op vacatures. Ik kan het niet onderbouwen, maar heb het vermoeden dat dit niet ineens veel meer is geworden in de afgelopen 2 jaar. Het aantal vacatures is wel toegenomen, maar niet voor reguliere banen. We hebben een enorm tekort aan hoger opgeleide technische mensen of IT-specialisten. Niet degenen met oude skills als planner of desktop beheerder, maar datascientist en 4D printer operators. Hier is iedereen naar op zoek en bij voorkeur ook nog naar de young professionals in dit vakgebied.

Ik geloof er dan ook niet in dat je het redt met het schrijven van sollicitatiebrieven. Blijf het maar doen, om het goede gevoel te houden. Nog een kansje te houden. Zie het als een Postcode- of Staatslot waarmee je kans maakt op financiële onafhankelijkheid. Ik geloof in het omgekeerde. Proactief solliciteren!

Hoe solliciteer je proactief?

Ik maak vaak de vergelijking met vroeger. Als een timmerman werk zocht, dan ging hij de boeren af. Hij vroeg dan niet “Heb je werk voor mij?”, maar was proactief. Hij had in de schuur allang een oude kar zien staan die opgeknapt kon worden.

Hij spreekt de boer dus heel anders aan: “Ik zie dat jouw kar wel een onderhoudsbeurt kan gebruiken. Zal ik hem opknappen voor een paar euro?”

Als je iemand binnen je netwerk of welke organisatie vraagt: “Hebben jullie nog een vacature”, dan is het antwoord in bijna alle gevallen: “Nee, houd onze website maar goed in de gaten, want daar plaatsen wij de vacatures zodra wij ze hebben”. Hoe anders zou het zijn als jij aangeeft, “Ik heb eens rondgekeken binnen je branche, mensen gesproken van verschillende organisaties en een nieuw concept bedacht. Een concept waarmee organisaties als die van jullie veel efficiënter kunnen werken. Ik vertel je er graag meer over tijdens een kop koffie. Wanneer zou je tijd hebben?” Zeker weten dat je een gesprek hebt.

Ja natuurlijk kost dat veel meer tijd en heb je geen zekerheid of ze met je willen praten. Ook weet je niet vooraf of je concept aanslaat. Je komt echter wel binnen. Je spreekt met mensen die doen en geïnteresseerd zijn in datgene wat jij zoekt en waarin je goed bent. Je laat zien dat je creatief en ondernemend bent en dat je veel afweet van het vakgebied en waar het in de sector of branche naartoe gaat. De organisatie kan zo enthousiast worden dat ze je vragen om het voor hen uit te voeren of het verder uit te werken. En als ze dat niet doen, brengen ze je misschien wel met een andere organisatie in contact.

Hoe dan ook: jij breidt je netwerk uit en bent actief in het netwerk bezig. Je valt op, op een positieve manier. Je leert heel veel nieuwe mensen kennen en leert heel veel over nieuwe producten of diensten en hoe je deze verkoopt/vermarkt; zowel online als offline. Want sociale media, personal branding en verkoop gaan tegenwoordig hand in hand.

Vergroot je kansen

Ik weet zeker dat het effect van proactief solliciteren op deze wijze je veel meer voldoening geeft en jij je kansen enorm vergroot. Ik hoor hieronder graag of je het ermee eens bent. Hoe dan ook wens ik je veel plezier en succes met het vinden van werk!!