Jannemarie den Toom

Wat spreekt je aan bij Media Movers?

De werkwijze en de manier van presenteren. Media Movers gaat uit van het talent van de ander, dat vind ik een mooi uitgangspunt. Verder hangt er een relaxte sfeer die ik terugzie op de website. Ik kreeg de vacature via via, belde Lars Timmermans en zei: ‘Volgens mij moeten we eens praten. Ik denk dat ik als loopbaan- en ondernemerscoach wel iets kan bijdragen.’

Wat doe je als ondernemerscoach?

Bij Media Movers ga ik me richten op (beginnende) zzp’ers in welke tak dan ook. Je gedragen als ondernemer vraagt verdieping in je marketing. Met alleen de inhoud ben je er niet. Ik help zzp’ers o.a. zich te richten op een niche in de markt. Vervolgens kijken we hoe ze hun boodschap professioneel kunnen brengen, met marketing, maar bijvoorbeeld ook met blogs, een website, Facebook en LinkedIn. Verder leer ik ze andere prijzen te vragen dan ze gewend zijn. Als een zzp’er minder verdient dan hij zou willen, ligt dat aan hemzelf.

Ook in deze lastige tijden?

Ja, een ondernemer moet durven. Als hij het eng vindt, is hij op de goede weg. Ik ben zelf ondernemer, ik weet hoe dat voelt. Een fotograaf kan betere opdrachten krijgen als hij investeert in een bepaalde lens voor zijn camera. Anders blijft hij eeuwig prutsen in de marge. Zelfinzicht is belangrijk. Het is goed om je tekorten en je talenten te kennen en je successen en moeilijkheden met anderen te delen.

Ken je de media- en uitgeversbranche?

Ja, bij o.a. Sanoma was ik als loopbaanadviseur betrokken bij tijdschriften zoals Yes en Esta, die al eerder stopten. Ik begeleidde de redactie, de vormgevers en de hoofdredactie. Ook met drukkerijpersoneel had ik veel te maken, mensen die vaak al dertig jaar geen opleiding meer hebben gevolgd, maar zich opeens op de nieuwe manier moeten presenteren op de arbeidsmarkt omdat ze zijn ontslagen. Met collega’s heb ik een sollicitatieworkshop in elkaar gezet en wel tweehonderd keer gegeven. Er zijn nog steeds mensen die me mailen: ‘Door jou heb ik die baan gekregen.’ Bij mij ziet een cv er bijvoorbeeld wezenlijk anders uit dan een gemiddeld curriculum vitae.

Wat is er zo anders bij jou?

Voor een werkgever of opdrachtgever is belangrijk te weten welke problemen jij voor hem kunt oplossen. Dat moet blijken uit je cv. Zet er dan ook een pakkende zin boven. Zoals een kapper ervoor zorgt dat jij weer wordt gezoend, zo heb jij vast ook iets bijzonders te bieden.

Hoe breng je je vrije tijd door?

Met mijn vriend en onze twee zonen woon ik in Utrecht en we hebben het heel gezellig met zijn vieren. Verder geniet ik ervan als er mensen komen voor wie ik een grote pot eten kan maken. In het weekend ben ik al dertig jaar keeper van hetzelfde vrouwenhockey-team. Dat zal wel symbolisch zijn, ja, ik ben graag achtervang.’

  • Contactinformatie Jannemarie

  • Jannemarie den Toom
  • Loopbaanadviseur
  • jannemarie@media-movers.nu
  • 06 – 22 24 22 76

“Een ondernemer moet durven”

Jannemarie.