Leer Omdenken

Omdenken is leuk maar niet altijd even makkelijk. Zeker niet waar het ontslag betreft. Je maakt geen deel meer uit van de groep. Je wordt niet meer gezien als de redacteur, inkoopmanager, salesmanager of administrateur, maar als…ja, wie eigenlijk? Tot slot ben je ook nog eens je dagelijkse routine, je daginvulling, collega’s en sociale contacten kwijt. Hoezo blij zijn met ontslag?

Kun je wel praten over blij of voordelen? Wat mij betreft wel. Het is niet voor niets dat mensen na twee jaren heel anders tegen ontslag van daarvoor aankijken. Geregeld hoor ik mensen zeggen: “Was ik maar veel eerder ontslagen.”

Aan de andere kant spreek ik ook dagelijks mensen die net zijn ontslagen en echt niet zo kunnen denken over hun ontslag. Ze zitten er emotioneel middenin. Zijn nog aan het vechten, vluchten of bevriezen. Met al dan niet mentale, fysieke en of emotionele klachten als gevolg. Ze zijn niet meer in staat om normaal te functioneren. Welke voordelen kun je hierin zien? Hier word je toch niet blij van?

Om de voordelen te kunnen zien en te bedenken, moet je leren ‘Omdenken’. Berthold Gunster (1959) is de grondlegger van het Omdenken en heeft er vele boeken over geschreven. Omdenken is hierbij niets anders dan van een probleem een mogelijkheid maken. Dit is ook exact waarmee Omdenken begint: een probleem. Iets waar jij gelijk van zegt “ja maar…”.

Hoe werkt Omdenken?

Onderstaande twee stappen gegeven aan hoe omwerken werkt:

  1. Begin Omdenken door het probleem te zien als feit. Ja …, is een probleem.
  2. Zeg “ja en…” tegen dit feit en beweeg er helemaal in mee.

Dus in plaats van te denken “ja, maar shit ik ben ontslagen en kom niet meer aan het werk”, start je met de feiten. “Ja, ik ben ontslagen en ja, ik ben 55+ en ja ik kom toch niet meer aan het werk.” Beweeg vervolgens mee met het feit en zie de gevolgen onder ogen. Dus…

Ja, dat betekent dat ik een ww-uitkering moet aanvragen, 2-4 keer per maand moet solliciteren, mijn collega’s niet meer zie, en mijn netwerk kwijt ben. Het betekent dat ik geen dagelijkse routine meer heb ik mij lichamelijk en geestelijk slechter voel….nog meer..? Ga dan gerust nog even door.

Ok… en nu verder Omdenken met “ja en..?” Ja en ik heb meer vrije tijd. Ja en ik kan tijdelijk doen en laten wat ik wil met de ww-uitkering als vangnet. Ja en ik hoef geen toestemming aan mijn leidinggevende meer te vragen. Ja en ik ben vrij om te gaan en staan waar en wanneer ik wil. Ja en ik heb tijd om aan mijn gezin, partner of vrienden te besteden. Ja en ik kom eindelijk toe aan de klussen in mijn huis.

Ja en ik kan meer betekenen voor de lokale gemeenschap, ontmoet weer allemaal nieuwe mensen. Ja en ik kan zelfs iets voor mijzelf beginnen vanuit de gedachte dat ik dan echt dat ga doen wat ik echt leuk vind.

Kijk naar je mogelijkheden

Als je op deze wijze je huidige situatie gaat Omdenken, start je precies daar waar je moet starten. Je gaat automatisch kijken naar je mogelijkheden (wie ben ik en wat kan ik?) en starten met het benaderen van een totaal nieuw netwerk (wie ken ik?). Combineer dit vervolgens met iets wat jij het liefst wilt bereiken (langgekoesterde droom).  Vertel deze vervolgens aan iedereen om je heen en vraag of zij willen helpen deze droom voor jou waarheid te maken. Moet jij eens kijken hoe je situatie verandert en jij binnen de kortste keren je huidige situatie hebt Omgedacht.

Dus ja, je wordt blij van ontslag! Zolang je maar bereid bent de situatie te aanvaarden zoals deze is en je “Ja en…” gaat denken. OMDENKEN!